Co robić, jak nie możesz spać?

co robić, jak nie możesz spać

Co robić jak nie możesz spać?

Czy liczenie baranów, owiec czy innych zwierząt lub przedmiotów jest dobrym sposobem na zaśnięcie?

Być może to pomaga niektórym osobom…

Ja znam inne bardziej sprawdzone sposoby, potwierdzone badaniami naukowymi, które są o wiele skuteczniejsze w leczeniu bezsenności.

Ważne są tu przede wszystkim pewne zasady, którymi powinniśmy się kierować podczas problemów ze spaniem.

Po pierwsze łóżko powinno służyć do spania, no może jeszcze do seksu.

W łóżku nie powinniśmy ani czytać ani tym bardziej oglądać TV.

Właśnie wtedy nasze ośrodki snu we mózgu ” oduczają ” się snu.

Ja już od kilku lat ani nie czytam ani nie oglądam TV z łóżka i nie mam problemów ze snem.

Druga sprawa, to nie zmuszanie się na siłę do spania.

Lepiej i zdrowiej będzie wówczas posiedzieć w fotelu niż kręcąc się w łóżku i przerzucając się z boku na bok, czy licząc wspominane już barany:-).

Powinno spędzać się w łóżku podczas nocy tylko tyle godzin, ile realnie jest się w stanie przespać.

Krótko mówiąc, jeśli z jakiś powodów Twój sen trwa tylko 4 godziny, to spędzaj w łóżko tylko te 4 godziny.

Istotne też jest aby nie kłaść się do łóżka głodnym, spragnionym, mocno zmęczonym fizycznie czy nadmiernie pobudzonym psychicznie.

Sen powinno poprzedzić swoiste preludium czyli odpoczynek, relaks czy łagodny posiłek.

Z sypialni najlepiej usunąć wszelkie przedmioty, na których możesz skupiać wzrok przed zaśnięciem lub w razie przebudzeń. Chodzi tu głównie o zegary ale nie tylko…

Mnie np. rozprasza podczas zasypiania niebieskie światło diody czuwania TV, które staram się zasłonić.

Wiadomo też, że każdy człowiek budzi się w nocy co 1,5 godziny. Jest to o tyle ważne, że u osób mających problemy ze snem świadomość niespania o 2 lub 3 w nocy zwiększa lęk przed bezsennością.

Ostania zasada dotyczy unikania w ciągu dnia wszelkiego rodzaju drzemek.

Im w ciągu dnia będziesz bardziej aktywny, tym Twój sen będzie głębszy i lepszy.

Pewien wpływ na pozytywne nastawienie do snu może mieć też wystrój naszej sypialni.

Szerzej na temat leczenia bezsenności piszę na blogu: http://modanazdrowie.blogspot.com/2011/06/jak-radzic-sobie-z-bezsennoscia.html