Dieta kobiet w ciąży – co jeść w czasie ciąży?

Planując przyszłą ciążę warto zastanowić się wcześniej nad swoją wagą.
Zarówno nadwaga i niedowaga mogą stanowić poważny problem przy poczęciu dziecka.

dieta w ciąży

Inną ważną sprawą, nad którą warto się zastanowić przed zajściem w ciążę (a nie w czasie ciąży !) to oczyszczanie organizmu. Zanieczyszczone środowisko współczesnego człowieka sprzyja gromadzeniu się różnego rodzaju toksyn w naszych tkankach. Aby detoksykacja odniosła pożądany efekt trzeba ją rozpocząć co najmniej pół roku przed planowaną ciążą.
Jednymi z najlepszych naturalnych suplementów diety oczyszczających ludzki organizm są niewątpliwie glony takie jak Spirulina i Chlorella – kliknij

spirulina-chlorella-hit

Alternatywą do oczyszczania organizmu przed planowana ciążą może też być Green Detox, specjalny koktajl oczyszczający – kliknij i zobacz opis produktu

green-detox-koktajl-oczy_885

W przeciwieństwie do innych znajdujących się na polskim rynku roślinnych preparatów ten nie działa tak gwałtownie. Można powiedzieć, że oczyszczanie przebiega powoli i delikatnie.

Niektóre panie, uważają, że stosowanie głodówek i picie samej wody załatwi sprawę oczyszczania organizmu. Niestety tak nie jest, woda nie wypłucze wszystkich związków chemicznych z organizmu. Oprócz w/w naturalnych suplementów diety, warto w tym okresie (przed ciążą) stosować dietę wzbogaconą o warzywa i owoce. Przeszkodą w detoksykacji na pewno są używki: kawa, mocna czarna herbata, alkohol, papierosy. Na ten moment czyli przed ciążą, jak i w czasie ciąży należy zrezygnować z używek.

 

Co jeść w czasie ciąży ?

Dieta w okresie samej ciąży ma kolosalne znaczenie dla mamy jak i zdrowia dziecka.
Jeśli w tym zakresie przyszłe mamy dostosują się do pewnych reguł odżywiania, to i one będą zdrowe ale ich potomstwo. Stosując się do sprawdzonych zasad postępowania w okresie ciąży, kobieta nie przytyje więcej niż 10-15 kg, a po urodzeniu dziecka bardzo szybko powróci do dawnej sylwetki i wagi ciała.
Dieta kobiety w ciąży powinna obfitować w pokarmy bogate w białka, wapń, żelazo i witaminy.
W tym okresie warto zrezygnować surowego i tłustego mięsa, ryb wędzonych, jaj i serów pleśniowych. Należy unikać niezdrowych tłuszczy, które znajdują się np. w maśle, śmietanie czy słodyczach.
Składniki te mają mało cennych dla organizmu składników: aminokwasów, witamin, minerałów. Ponadto takie pokarmy, pozbawione błonnika, mocno obciążają przewód pokarmowy co spowalnia usuwanie toksyn z organizmu.
Surowe mięso można zastąpić np. gotowanym chudym mięsem drobiowym. Można go spożywać nawet 4 razy w tygodniu, tak aby zapewnić organizmowi odpowiednią ilość żelaza.
Jeśli chodzi o mięso z ryb, to najlepiej spożywać makrele i łososie. Dostarczą one organizmowi sporą dawkę kwasów omega-3 a przy tym posiadają śladowe ilości związków rtęci.  Doskonałym żródłem kwasów omega-3 są oleje: lniany, rzepakowy, czy z orzechów włoskich. Także siemie lniane, oliwa z oliwek i zielone warzywa bardzo dobrze uzupełnią niedobory kwasów omega-3 w organiżmie przyszłej mamy.
Więcej informacji o kwasach omega-3 znależć można tutaj – kliknij

Pijąc chude mleko i spożywając inne produkty mleczne o niewielkiej zawartości tłuszczu dostarczymy organizmowi niezbędnego wapnia. Zalecane jest też w czasie ciąży spożywanie produktów zawierających węglowodany złożone: kaszę, ryż, chleb razowy. Są tam cenne minerały i witaminy, szczególnie z grupy B.
Na koniec zostawiłem warzywa i owce, które powinny być podstawą żywienia i to nie tylko w okresie ciąży. Ten szczególny czas, jakim jest ciąża, wymaga jednak od kobiety spożywania jeszcze większych ilości owoców i warzyw. Powinno się tak je tak dobierać, aby zawierały w sobie duże ilości kwasu foliowego, witaminy C i ß-karotenu. Na koniec jeszcze jedna uwaga, aby ograniczyć spożywanie soli. Sól śmiało można zastąpić tymiankiem czy bazylią.
W tym miejscu warto pomyśleć też o właściwej suplementacji, bo niestety pewnych składników odżywczych jest niewiele w codziennym pożywieniu jak choćby wspomnianego kwasu foliowego.
Polecam tu szczególnie sok Noni powszechnie uważany za najzdrowszy napój świata – zobacz opis.

Dużo więcej informacji na temat odżywiania się w czasie ciąży można znależć w książkach:
” Dieta przyszłej matki ” – kliknij i zobacz

Dieta przyszłej matki

oraz ” Co jeść podczas ciąży ” – kliknij i sprawdż

Co jeść podczas ciąży

Więcej książek Heidi Murkoff związanych z ciążą, przebiegiem porodu, karmieniem piersią, rozwojem dziecka, chorobami wieku dziecięcego i wieloma bardzo podobnymi zagadnieniami o tej tematyce znajdziesz tutaj – kliknij

książki na temat ciąży i zdrowia dziecka