Jak biegać, aby schudnąć?

Bieganie, oprócz jazdy na rowerze, to chyba jedna z najpopularniejszych form aktywności fizycznej.

Poprzez bieganie możemy uporać się z nadwagą, co w efekcie poprawi ogólny stan naszego zdrowia.

Jak biegać, aby schudnąć ?

Biegać w zasadzie może każdy ale trzeba to robić umiejętnie, tak aby były widoczne tego efekty a przy okazji nie przytrafiło nam się coś złego np. kontuzja.

Szczególnie osoby, które do tej pory były mało aktywne ruchowo i te z nadwagą muszą uważać na swoje stawy i mięśnie.

Specjaliści od biegania doradzają, aby w początkowej fazie biegania trening trwał pół godziny, cztery razy w tygodniu.

Trening ma trwać pół godziny ale nie oznacza to, że przez ten cały czas od razu mamy biegać.

W pierwszym dniu należy naprzemiennie: biegać minutę i cztery minuty maszerować.

Po dniu przerwy kolejny trening półgodzinny powinien wyglądać następująco: 1,5 minuty biegu i trzy marszu.

Przerwy w treningach są potrzebne do regeneracji organizmu i budowania formy.

Po dwóch tygodniach można już zastosować następujący system treningu: pięć minut biegania, 1,5 minuty marszu, a po miesiącu czas można spróbować półgodzinnego wolnego biegu, bez marszu.

Dlaczego należy biegać minimum pół godziny a nie krócej?

Odpowiedź jest prosta – przy krótszym treningu nasza energia jest czerpana głównie z bieżących zapasów energetycznych (spalany jest glikogen) a nie ze ”starych” pokładów tłuszczu. Dopiero przy 30 minutowym treningu energia pochodzi w 50 % ze starych zapasów tłuszczu. Idealnym rozwiązaniem jest 3-godzinne bieganie, podczas którego spalane są głównie zapasy tłuszczu (w 80 %) . Efektem tego byłoby błyskawiczne chudnięcie. Takie rozwiązanie pozostawmy jednak zawodowcom. Dla przeciętnego śmiertelnika wystarczy 30-mutowy trening, który dla lepszego efektu odchudzania można ewentualnie wydłużyć do godziny, ale to dopiero po 2-3 miesiącach treningu.

Dlaczego powinno biegać się wolno, zwłaszcza w pierwszych tygodniach treningu?

Szybkie bieganie zamiast chudnięcia może sprzyjać tyciu.

Dzieje się tak dlatego, ponieważ przy szybkim bieganiu rośnie zakwaszenie mięśni, a to z kolei nie pozwala organizmowi na pobieranie energii z zapasów tłuszczu. Następuje tylko spalanie glikogenu, czyli bieżących zapasów energetycznych, tworzonych przez wątrobę z ostatnio zjedzonego posiłku. Po szybkim biegu, są więc przesłanki na to, że będąc głodni szybko uzupełnimy straty glikogenu, a to doprowadzi do przytycia, zamiast do chudnięcia.

Po wolnym bieganiu owszem też należy się nam niewielki posiłek białkowo-węglowodanowy, który potrzebny jest do regeneracji i odbudowy tkanki mięśniowej. Wolny bieg zapewni nam jednak spalanie zapasów tkanki tłuszczowej.

Więcej na temat biegania, zwłaszcza planów treningowych, technik i szybkości biegania, wyboru obuwia przeczytasz w poradniku ” Bieganie dla początkujących ” – kliknij i zobacz

  bieganie-dla-poczatkujacych-richard-l-brown-joe-henderson-

Życzę sukcesów w bieganiu i w walce z nadwagą. Ja już zacząłem biegać…