Jak nie mieć problemów z trawieniem?

Przeważnie myślimy o układzie pokarmowym tylko wtedy, gdy mamy jakieś problemy zdrowotne. Każdy z nas, jak jest zdrowy, nie wie nawet gdzie znajduje się żołądek, trzustka czy wątroba. Dopiero z chwilą problemów z trawieniem i bólów zaczynamy się interesować naszym układem pokarmowym.

Mówiąc o przewodzie pokarmowym, ile tak naprawdę wiesz o niezwykłej podróży, w jaką wyrusza każdy jeden kęs pokarmu, który trafia do buzi ?

Jeśli nie wiesz za wiele, ja Ci pomogę.

Oto jak wyglądają poszczególne etapy trawienia:

1. JAMA USTNA. Język ma około 10,000 kubków smakowych, które budzą się do życia w chwili, gdy bierzesz gryz. Podczas gdy te wyprawiają ucztę smaków, zęby mielą wszystko w drobny mak, nawilżając to śliną, która potem ułatwi pracę żołądkowi.

2. ŻOŁĄDEK. Połknięty kęs wędruje przełykiem i trafia do żołądka. Tu łączy się z kwaśnymi sokami trawiennymi i zostaje przerobiony na kremową mieszankę – tzw. miazgę pokarmową.

3. JELITO CIENKIE. Płynna miazga pokarmowa przedostaje się maleńkim otworem w żołądku przez dwunastnicę do jelita cienkiego. Tu zachodzi większość procesów trawiennych, które „wyciągają” z pożywienia życiodajne składniki odżywcze. Pracę jelita cienkiego wspiera trzustka, pęcherzyk żółciowy i wątroba.

4. JELITO GRUBE. Składniki, które wcześniej nie zostały przetrawione, lądują tu, w jelicie grubym. Zaczyna się ono w okrężnicy, gdzie następuje przyswojenie ostatnich mikroelementów. Od tej chwili wszystko, co nie zostało przyjęte, nie nadaje się na pokarm i jest trzymane w jelicie prostym, czyli odbytnicy w oczekiwaniu na „zwieńczenie” podróży.

A co zrobić, żeby udoskonalić każdy z tych czterech etapów – tak by droga twojego pożywienia była łatwa i szybka do pokonania – dla perfekcyjnego trawienia.

Oto 4 podstawowe zasady dobrego trawienia:

1. Gryź dokładnie każdy kęs. Żołądek nie ma zębów – oczekuje idealnie pogryzionego jedzenia. To raz. Dwa: W jamie ustnej odbywa się wstępne trawienie. Jest tym lepsze, im lepiej przerzuty pokarm. I tak: enzymy jamy ustnej trawią do 80% węglowodanów, do 15% tłuszczów, do 5% białek, zmniejszając ciężar pracy żołądka i pozostałych narządów trawiennych, szczególnie trzustki.

2. Nie pij zaraz po posiłku. Rozcieńcza to soki trawienne, tym samym zmniejszając ich zdolność rozkładania jedzenia.

3. Przestrzegaj reguł łączenia produktów. Najważniejsza: nie łącz białek i węglowodanów, jak radzi dr William Howard Hay, pionier żywienia rozdzielnego.

4. Aby upewnić się, że „śmieci” – pozostałości procesów trawienia – na czas opuszczą twoje ciało, 15 minut przed śniadaniem pij szklankę Błonnika Witalnego.

Ten prosty rytuał zapobiega powstawaniu procesów gnilnych oraz tworzeniu się silnych toksyn i uciążliwych zaparć.

 przed-po zastosowaniu błonnika

Żródło: Mapa Zdrowia