Jak oddychać, aby być zdrowym?


Od sprawnej pracy układu oddechowego zależy stan naszego zdrowia. Wiadomo rzeczą jest, że organizm ludzki nie jest w stanie magazynować tlen, dlatego tak istotne jest regularne i właściwe oddychanie. Podczas prawie każdej choroby narażeni jesteśmy na deficyt tlenu. Najbardziej wrażliwe na niedobory tlenu są mózg i serce. Takie objawy jak: osłabienie, uczucie częstego zmęczenia, senność, to skutek tego, że organizm nie otrzymuje właściwej ilości tlenu. Niedobór tlenu bardzo niekorzystnie wpływa na depresje i inne choroby psychiczne. Odpowiednia ilość tlenu na poziomie komórkowym likwiduje ból, stres i wszelkie napięcia. Zbyt mała ilość tlenu dostarczona przez krew do poszczególnych komórek naszego organizmu może sprzyjać procesom nowotworowym w tych komórkach.

Oddychanie dla większości z nas jest tak oczywistym procesem życiowym, że zupełnie nie przywiązujemy do tego uwagi. Okazuje się jednak, że złe oddychanie może nas narazić na pogorszenie stanu zdrowia.

Co więc robić ? Jak oddychać, aby być zdrowym ?

Przede wszystkim należy oddychać cały czas przez nos, a nie przez usta. Oddychając nosem zapewniamy naszym płucom większą ilość dwutlenku węgla, który pomaga odczepić się cząsteczkom tlenu od hemoglobiny i dotrzeć do tkanek i komórek naszego ciała.

Druga kwestia to oddychanie przeponą, angażując w ten sposób dolne partie płuc. Postępując tak, nasycimy dużo lepiej nasze płuca w dwutlenek węgla, niż byśmy to robili ”zatrudniając” nasze górne partie płuc. A wiadomo jest, że im więcej dwutlenku węgla w płucach, tym lepiej dotlenimy cały organizm.

Ważną sprawą jest też właściwe spanie, czyli oddychanie podczas snu nosem oraz odpowiednia pozycja podczas snu. Udowodniono, że organizm jest lepiej natleniony i jesteśmy najbardziej wypoczęci, gdy śpimy na lewym boku.

Dobry efekt daje też szybkie wchodzenie na schody z pełnym wdechem, przetrzymanie na bezdechu ile się da, a następnie wypuszczenie niedużej ilości powietrza przez nos. Ja tak robię od pewnego czasu. Na początku bałem się oddychać nosem po wysiłku, miałem wrażenie, że się uduszę 🙂

Wcześniej po każdym wysiłku oddychałem głęboko, ale ustami i ciągle miałem problemy z drogami oddechowymi. Teraz jest inaczej. Polecam wszystkim dostosowanie się do powyższych reguł oddychania, wówczas będziemy bardziej zdrowi.

Więcej, bardziej profesjonalnych informacji na temat oddychania, w tym świadomego oddychania, znajdziesz w poradniku ” Sztuka oddychania ” – kliknij i sprawdż 

 sztuka oddychania