Nietrzymanie moczu

Nietrzymanie moczu to niezbyt przyjemna dolegliwość, która jest uznana za chorobę społeczną.

Bardziej dotyka ona osoby starsze, choć może też wystąpić u osób młodych. Częściej nietrzymanie moczu występuje u kobiet.

Aby zapobiec nietrzymaniu moczu warto przeprowadzać tzw. ćwiczenia Kegla, które polegają na napinaniu i rozluźnianiu mięśni dna miednicy – tych otaczających ujście pęcherza, pochwy i odbytnicy. Dobrze jest je wykonywać regularnie, także profilaktycznie, by zapobiec rozluźnieniu mięśni.

W trakcie tego ćwiczenia można leżeć, stać lub siedzieć. Mięśnie pośladków i brzucha powinny być rozluźnione. Najlepiej ćwiczyć trzy razy dziennie po 5-10 minut. Napinamy mięśnie dna miednicy, liczymy do pięciu i powoli je rozluźniamy. Pomocą w ćwiczeniach może być specjalny przyrząd (do kupienia w aptece) w formie stożka o regulowanym ciężarze, który pacjentka wkłada do pochwy i utrzymuje, napinając mięśnie.

Trening polega na napinaniu i rozluźnianiu mięśni dna miednicy. Najlepiej ćwiczyć 3 razy dziennie. Na początku dążymy do 50 powtórzeń, potem staramy się stopniowo zwiększyć ich liczbę do 120 powtórzeń dziennie.

A oto przykładowe ćwiczenia:

1. Stajemy w lekkim rozkroku, lekko uginając kolana i układając dłonie na pośladkach. Przy wydechu napinamy mięśnie dna miednicy, liczymy do 5 i wdychając powietrze rozluźniamy mięśnie.

2. Siadamy na krześle w lekkim rozkroku, opierając stopy o podłogę. Pochylamy tułów do przodu i opieramy dłonie lub łokcie na udach. Napinamy mięśnie przy wydechu i rozluźniamy przy wdechu.

ćwiczyć mieśnie Kegla

W leczeniu choroby nietrzymania moczu ważna jest też zmiana stylu życiu. Mam tu na myśli ograniczenie spożycia alkoholu i kawy, przestrzeganie porad zdrowego odżywiania, a w przypadku nadwagi zastosowanie reguł zdrowego odchudzania.